OS nu och då

OS har startat och Sveriges första medalj hemcyklad. Spelade in invigningen i fredags och såg den senare med paps, dock framspolades ungefär en timme för att se inmarscheringen och därefter en timme till för att se Sveriges trupp gå in, som dock var väldigt liten eftersom större delen av truppen inte vill vara i Peking pga luften. Stor suck och vidare framspolning till den sista stafetten av OS-elden inne på arenan som avslutades magnifikt med att fackeltändaren flög "springandes" genom luften, mycket vackert. Annars var Ika något arg över att Brunei, som hade skickat två deltagare, inte fick gå in tillsammans med övriga länder under invigningen eftersom deras olympiska kommitté inte hade anmält sig till invigningen (!). Då kommer frågan; är det bara jag som tycker att det är rätt naturligt att anta att man ska vara med på invigningen om man har deltagare med till spelen? Jag trodde att alla som var anmälda i någon gren fick vara med i invigningen om de bara ville, men tydligen måste man anmäla sig till den också? Och då pratar vi ändå om ett land som har två deltagare, det är inte direkt som att de kommer ta upp mycket tid och plats i arenan när de kommer ingåendes efter en fanbärare och med 3-4 ledare. Riktigt uselt hanterat av IOK måste jag säga.

Måste komma ihåg att fråga Emma om hon har Eurosport hemma hos sig så att jag för en gångs skull kan få se konstsimstävlingarna från OS. Förra gången visade SVT inget konstsim alls och i år gör dom det på kanalen Peking + som Emma definitivt inte har. Hoppat står alltså därmed till Eurosport som trots sämre kommentatorer på de flesta sporter iaf visar lite allt möjligt från spelen.

På tal om konstsim tänker jag därför visa klippet på ett av de snyggaste framförandena någonsin i lagtävlingen i konstsim. Kanadas lag i OS i Sydney 2000, om än inte lika tekniskt briljanta och med så magnifika rörelser som USA, Ryssland eller Kina, så är det här den klart bästa idén till ett musikprogram någonsin. Genom hela programmet respresenterar de olika olympiska sporter från bågskytte till tae-kwon-do och löpning, fram till mitt absoluta favoritlyft när de demonstrerar cykling. Helt fantastiskt! :D Dock inte så bra bildkvalité som jag hade önskat, men tillräckligt bra. Sen hade det väl iofs varit trevligare med lite mindre kommentarer från kommentatorerna, men det kan jag stå ut med.



Om inte hela så åtminstone lyftet vid 4:55!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback