"Flera utav tallrikarna kommer från vårat hus"

Jag börjar bli extremt irriterad på folk som använder ord som "vårat" och ordet "utav" i fel sammanhang. För det första heter det "vårt" och "vår" och inte "vårat" och "våran". Nej, att skriva "vårat"/"våran" får dig inte att se smartare ut, det är sådana svenskafel som får personer som mig att få psykbryt och nästan slå näven i tangentbordet. De som använder "vårat"/"våran" gör det också nästan alltid när de försöker sig på att skriva grammatiskt korrekta eller formella saker, vilket därför leder till att resultatet enbart ser patetiskt ut och definitivt får personer som mig att tugga fradga.

För det andra missbrukar folk ordet "utav" när de egentligen menar "av" i ungefär samma omsträckning som House missbrukar vicodin. Helt seriöst. Jag får krypningar längs hela ryggraden när jag ser det, men har hittills lyckats lugna ner mig tillräckligt efter varje tillfälle. Det har dock legat och bubblat under ytan ett bra tag och har nu alltså pyst över. För er som undrar; nej, att använda "utav" istället för "av" gör inte heller att din text ser mer Svenska Akademien-nivåaktig ut, det gör att texten blir upphackad då läsaren måste stanna varenda gång du har skrivit det för att få rätt sammanhang på det hela. Detta gäller även i talspråk, och jag förstår för min själ inte hur man har lyckats plocka upp ordet "utav" och använder det fritt när man talar. Även om "utav" är mer korrekt i talspråk känns det för min deö ungefär som om man skulle säga "de" och "dem" istället för "dom".

Och ja, jag är fullt medveten om att "utav" är en förlängd version av "av", liksom "emellan" är en längre version av "mellan", men om man inte tänker skriva på ett mer ålderdomligt sätt i resten av sin text så gör de enstaka "utav"-en att textförfattaren bara verkar korkad (precis som i "vårat"-fallen). Nej, använd "utav" rätt istället så att jag får någon läsro.


"Utav bara den"
"Han tog sig rent utav en stor sup!"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback