Aftonbladets lungcancer-kampanj

Aftonbladet har sedan igår gjort lite reportage och artiklar om lungcancer eftersom det nu är den typen av cancer som dödar flest kvinnor, fler än bröstcancer gör. Reportaget om de tre kvinnorna som AB har intervjuat är väldigt bra och informativt, men en sak får mig att rynka på näsan. Aftonbladet och de tre kvinnorna utgår ifrån att lungcancerforskningen inte får lika mycket pengar som andra typer av cancerforskning för att svenska folket går runt och tänker "De får skylla sig själva". Så enkel kan förklaringen inte vara, vem tycker att det är rätt åt en annan människa att bli sjuk, särskilt i en så grym sjukdom som cancer? En normal sund människa går inte och gottar sig åt att andra blir sjuka och dör, snälla nån. Snarare så är det väl så att man måste göra ett val mellan att donera pengar till lungcancerforskningen och någon annan typ av cancerforskning som exempelvis leukemi, och då väljer nog de flesta leukemi. Jag skulle nog också välja bort lungcanerforksningen om jag var tvungen att välja men inte på grunden att jag tycker att rökare ska skylla sig själva om de får cancer. Jag kan erkänna att jag antagligen tycker mer synd om en person som lever hälsosamt och ändå får cancer än vad jag tycker synd om en rökare som fått cancer på grund av att den personen röker/har rökt. Samma sak gäller när rökaren med cancer började röka; har han/hon rökt sedan långt tillbaka när cigaretter inte ansågs så farliga tycker jag mer synd om den personen än om personer som börjar röka idag när vi i princip blir matade från födseln med att rökning är farligt. Jag skulle aldrig behandla en person med lungcancer sämre än någon annan person och jag skulle definitivt inte tycka att han/hon får skylla sig själv, däremot kan min sympati för personen sjunka något om det visar sig att person är/har varit rökare och helt enkelt struntat i varningarna, men man struntar ju inte i sina medmänniskor för att de valde fel och började röka någon gång i livet.

De har rökt 700 000 cigaretter

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback