Oscarsgalan!!!

Uppe på benen igen och hemkommen efter en helg i sthlm, där min syster höll på att bli en katt fattigare då Sanna totalt kärade ner sig i Alicia och ville smyga ner henne i sin ryggsäck och ta med henne hem. Jag sa nej. Katten blev dock extremt bortskämd under helgen då Sanna spenderade all sin lediga tid åt att klia henne på magen (det vill säga, all ledig tid då hon inte spelade tetris). Helgen var väldigt trevligt, lite mat och lite vandrande i Gamla Stan. :)

En vecka kvar innan sportlov som just nu ser ut att bli lagd till excessive Star Trek-tittande. Ska också kolla om Sweeney Todd kommit till Star, isåfall blir det pling över till fröken Sjödin som snällt får följa med och vara biosällskap :) Oscarsgalan nu på söndag (som blir av eftersom manusförfattarstrejken är över, tack världen!) och jag ser väldigt mycket fram emot Jon Stewart som var übergrym som värd för två år sen.

Påtal om Oscarsgalan spenderade jag någon timme igår åt att kolla på gamla Oscarsklipp på youtube, däribland alla In memoriam mellan 1995-2007. Vet inte varför men jag blir så tagen av att höra hur skådespelareliten hedrar och applåderar åt de som gått bort under året. I år lär det bli en stor applåd för Ingmar Bergman också. Får se om de lägger in Heath Ledger, är inte säker på om de bara tar upp de som dött under 2007 eller om de tar med de som dött sedan seanste Oscarsgalan. BAFTA hade med Ledger på sin In memoriam så vi får se...


Klippet här nedan är från Osarsgalan 1998 då Stanley Donen fick en Lifetime Achievement Award för sitt arbete inom film. Donen var en av de största musikalregissörerna och koreograferna och arbetade mycket med Gene Kelly. Hans tacktal är helt underbart, klart ett av de bästa i Oscarshistorien :D


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback