Fyra hopp framåt och ett hopp till vänster...

Ja, efter att ha gått upp vid 7 och skjutsat mams och paps svängde Fröken Prigg förbi och hämtade upp mig. Därefter följde gymning och nu sitter jag här och tänkte få undan en hel del på skolfronten...Eller ja, projektrapporten åtminstone.

För att förklara titeln så är det helt enkelt brjan till den mest förbisedda sången i Disneys Lady och Lufsen, en liten kort sak på ca 30 sekunder som Jock sjunger när han ska gräva ned ett ben. Såg aldrig Lady och Lufsen så ofta när jag var liten men jag fick någon knäpp i 12/13-års åldern och såg den varje dag i nästan två veckor. Av någon anledning finns det en sådan stämning i det att det funkar utan att bli tråkigt och sen dess ligger den högt på min lista över absoluta animerade favoritfilmer. Därför bjuds det på två klipp, det ena med Jock och det andra för att den är en grymt bra idé av manusförfattaren.



Lady and the Tramp (1955)



Lady and the Tramp (1955)

Handling: Cocker Spaniel-hunden Lady växer upp i en fin familj i ett fint område under 1910-talet. En dag börjar hennes matte och husse bete sig konstigt och vännerna Jock och Trofast förklarar för Lady and de väntar tillökning. Lady träffar Lufsen som säger att hon kommer att bli utslängd så fort babyn är där, vilket händer senare när Tant Sara kommer på besök för att ta hand om barnet medan Ladys husse och matte är bortresta. Tant Sara sätter på Lady en munkorg vilket i slutändan leder till att hon träffar Lufsen igen vilket blir böjan på en romans...


Kommentarer
Postat av: Petra

Gå gärna in på min blogg och läs om Disney ur ett vridet genusperspektiv
:)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback