Murder! She wrote?

Så har deckarsommaren börjat på allvar, och Ika sitter som klistrad framför rutan var och varannan dag. Det som startade som en mjukladdning med Poirot på söndagkvällar och Miss Marple på onsdagar har nu utvecklat sig till Morden i Midsomer på tisdagar och imorgon börjar Kanal 9 att visa gamla Agatha Christie godingar från 80-talet :D Dock visade det sig efter en liten efterforskning att det avsnitt som visas imorgon är baserat på "Mord är lätt" som förra Miss Marple-avsnittet baserades på. Betyder att man redan vet vem mördaren är, men men...man får se en annan tolkning och en filmatisering som faktiskt bygger på Christies bok och inte har slängt in Miss Marple för att hitta på mer åt henne att göra :P Misstänker att BBC redan gjort åtskilliga tolkningar på de Miss Marple-böcker som skrevs redan och att de därför använder andra Christie-historier och skriver in Miss Marple i dem. Annars känns det bra att kunna ha ett rimligt skäl att sitta inomhus nu när sommaren äntligen är här, för vad känns som ett mer giltigt skäl än att det går en brittisk deckare på tv? Jag trodde först att det inte skulle bli någon bra deckarsommar, då SVT bara verkar ha köpt in Morden i Midsomer (plus en tysk och en italiensk serie, men det är ju de brittiska vi vill ha!) och TV4 bara har 4 Miss Marple-avsnitt. Sedan upptäckte jag Poirot på TV4 Plus och nu andra Christie-klassiker på Kanal 9, så det kommer nog att arta sig och bli en skaplig sommar iaf. :)


Jag läste "En midsommarnattsdröm" idag ute i solen. Måste komma igång och få lite koll på Shakespeare innan jag ska till London, så jag tänkte starta tidigt och faktiskt sätta mig in i det redan nu. Har en eller två riktigt bra monologer ur den pjäsen, har lånat två till som jag skummade igenom och hittade bra monologer till. Återstår att se om jag lånar några flera bara för att få bättre koll och kanske kan hitta någon till monolog; det tar ju trots allt inte särskilt lång tid att läsa en pjäs. Om man dessutom ser till att hitta en vettig översättning (eller åtminstone en som förklarar alla konstiga begrepp och synonymer) går det ännu lättare. Kort och gott verkar det gå bättre på Shakespeare-fronten än vad jag först trodde, så jag är nöjd. :) Dock ingen bättre koll på var Summer Again har tagit vägen, så det lutar åt att jag frågar någon om en bra modern pjäs med någon trevlig monolog ur. Annars får jag ta och beställa ett nytt ex, lär kosta runt 200 kr på nätet.


50,5 % and counting på barnboken, det verkar gå ganska galant :) Återstår att se hur lång tid den tar att färdigställa, hur lång tid det tar att redigera, och om den faktiskt är tillräckligt bra. Men det får framtiden utvisa :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback