Every Time You Go Away

Har tillbringat lovet so far med att öva och stretcha (som sig bör) och öva lite mer för att även ha avnjutit diverse underbara 80-talslåtar i det vackra vårvädret =D (Som dock inte sträckte sig längre än till idag, men hade ändå fullt upp med annat) Idag var allmän ta-hand-om-sig-själv-dag med hårklippning, massage och fotvård. Helt underbart, ryggen mår prima och fötterna har nog aldrig varit gladare (eller lättare för den delen, jeez vad mycket hud som skrapades av från dem :O ) Annars har jag och Erika hittat tid till både att fika och att luncha den här veckan, och det känns trots allt inte som om det var 6 veckor sen vi sist såg varann. Inte mycket hade hänt, och det är väl egentligen så det ska vara; då slipper man få ångest för att tiden faktiskt går. Vilket jag fått i små doser de senaste dagarna, inte för att jag har massa saker att göra eller för att jag inte tycker att jag kommer någon vart; snarare är det så att man saknar äldre tider och hur det kom sig att man inte tog tillvara på dem mer.

Har tagit mig tid till att se lite på Enterprise (som den heter, oavsett hur mycket titeln än ändrades till "Star Trek: Enterprise" efter två säsonger) och fick genast flashback till somrarna 2003 och 2004 när SVT visade serien. På grund av att serien gick just då är den så starkt förknippad med sommarkvällar för mig att det första ackordet knappt hinner läggas i ledmotivet för att jag ska känna doften av sommarblommor och se ljusa kvällar som aldrig blir mörka. På samma sätt är TNG starkt förknippad med vintern som var årstiden som rådde då jag såg den, och Voyager för alltid förknippad med söndagar och sena sändningstider. Av någon anledning kopplar jag tv-serier och filmer lika mycket med minnen och årstider som de flesta andra (och jag, såklart) gör med musik. En annan "sommar-serie" är V, och Criminal Minds är starkt förknippad med vintermörka dagar och jordgubbste; Dr Quinn kommer alltid vara vardagskvällar runt kl 17:30 och Batman-serien från 60-talet är vardagar vid lunchtid (den sista är så starkt förknippad att jag alltid kommer på mig själv med tanken att slå på TV4+ för att kolla om serien fortfarande visas vid 12:30 när jag är hemma och är ledig). Dock är nog dessa band mellan serie och årstid eller serie och annan företeelse så stark för mig att det hindrar mig när jag väl har tid över till att se på ett avsnitt. Även om jag väldigt gärna skulle vilja se ett avsnitt av Voyager vill jag inte alltid ha känslan av att det är söndag klockan 23, och på samma sätt går det inte att titta på Enterprise mitt i December eftersom jag skulle få separationsångest från min favoritårstid som då ligger 5-6 månader framåt i tiden.

På samma sätt kopplar jag också musik hej vilt med minnen, på både gott och ont. 80-talsmusik kan ofta ta mig till flera olika ställen beroende på humör, eftersom den musiken fanns runtomkring mig jämt när jag växte upp, men oftast påminner den om mina sommarpromenader runt mitt promenadstråk här i Ludvika, på samma sätt som 50- och 60-talsmusik får mig att tänka på vinterpromenader runt samma stråk. Duran Duran för mig dock på något konstigt vis tillbaka till förra sommaren, och en särskild dag i närheten av skolan när jag, Astri, Kak och Erika var ute i sommarvädret. Alla de här mentala flashbackarna får mig hela tiden att vilja stanna kvar här, att återuppleva dem på samma sätt som de upplevdes första gången; att gå tillbaka i tiden till de ögonblicken eftersom de mer eller mindre var de mest rogivna jag haft. Samtidigt vet jag att jag med stor sannolikhet kommer uppleva andra saker som kommer vara minst lika underbara och som jag om några år kommer att se tillbaka på med samma värme som jag gör nu, men det kan inte hjälpas.


Just nu, i det här ögonblicket, vill jag bara att tiden ska stå stilla.





Kommentarer
Postat av: Maggan

Hej Linneá!

Det är så roligt att läsa dina inlägg och jag kan "se" att det händer massor med dig. Både när det gäller sång och dans, vilket jag verkligen skulle vilja se och uppleva, men också lite djupare. Det är väl det som händer när man flyttar hemifrån och inser vad det betyder och hur lyxig den tillvaron är:)Du skriver så målande och det är lätt att förstå känslan du beskriver. Ha en underbar påskhelg med massor av god mat många skratt. Hälsa hela familjen!! Kramar från Faster

Postat av: amanda

sv; tack för rösten :)

2009-05-27 @ 16:46:24
URL: http://justmeasusually.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback